Na moim podwórku.
2020-06-03
1. Moje podwórko.

Witam Was kochane dzieci. Dziś środa trzeci dzień czerwca. Zaczynamy nową tematykę.

- Poproszę Was o otwarcie kart pracy ,,Kolorowy start” na str. 54. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf Popatrzcie na te dwa zamieszczone tam obrazki i odszukajcie 5 różnic. Opowiedzcie co dzieje się na obrazkach.

- Zabawa ruchowa ,,Prawa – lewa”: poproszę Was, abyście przemieszczali piłkę po pokoju za pomocą nogi (najpierw prawą, następnie lewą).

- Otwórzcie książkę ,,Kolorowy start” na str. 60, https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62 popatrzcie na obrazek i opowiedzcie o zabawach dzieci na placu zabaw. Powiedzcie rodzicom jakie były wasze ulubione zabawy na placu zabaw?

- Posłuchajcie wierszyka J. Koczanowskiej pt. ,,Podwórko”

Na naszym podwórku wspaniała zabawa, jest ławka, huśtawka i zielona trawa.

Jest piasek, łopatka i wiele foremek, są piłki, skakanki, czerwony rowerek.

Tutaj się bawimy, zapraszamy gości, bo wspólna zabawa to mnóstwo radości.

- Odpowiedzcie na pytania: − Co znajduje się na podwórku? − Co robimy na podwórku czyli placu zabaw? Czy pamiętacie co znajduje się na naszym placu zabaw?

- Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Zabawy na podwórku”. Dzieci kochane poproszę, abyście spróbowały naśladować zabawy na podwórku, na hasło – nazwy zabaw podane przez rodzica.

Np. jazda na rowerze, budowanie z piasku, bieganie...

- Posłuchajcie piosenki ,,Plac zabaw” – https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY

Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Piaskownica.

Witam Was kochane dzieci. Dziś od rana słoneczko słoneczko. Pewnie będzie tak ciepło tak jak wczoraj. A my wracamy na nasze przedszkolne 
podwórko czyli plac zabaw. Piosenka, która słuchaliście na końcu ,,wpada w ucho” czyli jest wesoła, skoczna i można przy niej maszerować. 
Będziemy się jej uczyć. Zapraszam więc Was do marszu i wspólnego śpiewania na początku chociaż tylko tego fragmentu ,,u ha ha ha”:
 https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY.
- Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str 55 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf i rysują paluszkiem dro Lenki  i 
Mikołaja do karuzeli, określcie, co będą mijali po drodze. 
- Lenka i Mikołaj mijali na placu zabaw piaskownicę. Posłuchajcie teraz opowiadania R. Piątkowskiej ,,Wiaderko”: Jak ja lubię bawić się w piaskownicy.
Zwłaszcza jeśli niedawno padał deszcz, bo wtedy piasek jest mokry i łatwo daje się lepić. Dawno nie udało mi się zrobić tak wspaniałych babek z
 piasku. Bawiłem się razem z Krzysiem, Martą i Darkiem. Do wybierania piasku najlepiej służyło nam plastikowe, 
niebiesko-żółte wiaderko. Gdy babcia przyprowadziła mnie do piaskownicy, ono już tam było. Podczas zabawy wszyscy korzystaliśmy z niego po kolei.
 Gdy trzeba było wracać do domu, Krzyś, Marta i Darek zebrali swoje zabawki. – Jeszcze wiaderko – przypomniałem im. – Ono nie jest nasze. 
Myśleliśmy, że należy do ciebie – powiedziała Marta i pobiegła za mamą. W piaskownicy nie było już nikogo, tylko ja, piasek i wiaderko. Szybko 
otrzepałem je z piasku i włożyłem do niego moje foremki. – Dziękuję – powiedziałem w stronę piaskownicy i wróciliśmy z babcią do domu. – Dobrze,
 że już jesteście, obiad gotowy – przywitała nas w progu mama. A gdy zdejmowaliśmy buty, zauważyła wiaderko i spytała: – Skąd je masz? – Ładne,
 prawda? Jest moje – wyjaśniłem. – Ale skąd je masz? – nie ustępowała mama. – Z piaskownicy – odpowiedziałem. – W piaskownicy nie kupuje się 
wiaderek. Jeśli tam leżało, to na pewno jakieś dziecko zapomniało je zabrać – tłumaczyła mama. – Nieprawda. Wszystkie dzieci zabrały swoje zabawki,
 a ono zostało. Teraz jest moje – starałem się przekonać mamę. – To wiaderko byłoby twoje tylko wtedy, gdybyś je kupił lub dostał. Z tego, co mówisz, 
wynika, że zabrałeś coś, co nie należy do ciebie, a tak robić nie wolno – upierała się mama. – Nieprawda. Ja je dostałem. Dostałem je od piaskownicy
 – powiedziałem. – Co takiego? – zdumiała się mama. – Tak, bo to jest taka specjalna piaskownica. Jeśli dziecko wrzuca do niej śmieci albo sypie 
komuś piasek na głowę lub w ogóle jest niegrzeczne, to ta piaskownica połyka mu jakąś zabawkę. No, robi się taki dołek, do którego wpada łopatka
 czy foremka, i już nie można jej odnaleźć, choćby wszyscy szukali nie wiem jak długo. A jak dziecko jest grzeczne i ładnie się bawi, to piaskownica 

wypluwa dla niego jakąś zabawkę. Wtedy dziecko znajduje nagle na przykład takie wiaderko i ono jest już jego. No i właśnie dla mnie piaskownica je
 wypluła – powiedziałem, wskazując wiaderko. Mamie z wrażenia brwi uniosły się wysoko do góry. – Co ty powiesz! A dostałeś już wcześniej coś od 
tej piaskownicy? – spytała. – Tak, kiedyś wypluła dla mnie pieniążek. Znalazłem go, jak kopałem moją koparką głęboki dołek. Teraz ten pieniążek leży 
na półce w moim pokoju – wyjaśniłem. Mama zastanawiała się nad czymś przez chwilę, a potem powiedziała: – Wiesz, ja myślę, że powinniśmy jednak 
odnieść to wiaderko. Może piaskownica połknęła je jakiemuś dziecku, które było niegrzeczne, bo miało na przykład zły dzień. A teraz ktoś szuka go i 
martwi się, no i pewnie już wie, że w piaskownicy trzeba się bawić grzecznie. Najlepiej by było, gdyby piaskownica wypluła je właśnie dla niego. 
A tobie po drodze do parku kupimy taki kolorowy komplet: wiaderko, łopatkę i grabki. Byłeś ostatnio bardzo grzeczny i zasłużyłeś na prezent. Co ty na 
to? – spytała mama. – Naprawdę dostanę taki komplet? To super! A to wiaderko umyję i możemy je oddać piaskownicy. – Doskonale. Kamień spadł mi
 z serca, że się nie upierasz, by je koniecznie zatrzymać – ucieszyła się mama. – Duży był? – spytałem. – Kto? – zdziwiła się mama. – Kamień –
 wyjaśniłem. – Jaki kamień? – pytała dalej. – No ten, co spadł ci z serca. I w ogóle, to gdzie on spadł, bo nie zauważyłem? I skąd on ci się tam wziął? 
– chciałem wiedzieć. – To się tylko tak mówi, Tomeczku – uśmiechnęła się mama. – Jak ja mówię, że piaskownica wypluła mi wiaderko, bo byłem 
grzeczny, to mama patrzy na mnie dziwnie. A potem sama ma jakieś spadające kamienie, których nie można zobaczyć – pomyślałem. – Mamo, jeśli
 sądzisz, że powinniśmy odnieść to wiaderko, to może ty też połóż sobie z powrotem ten kamień. Żeby już wszystko było na swoim miejscu, co?
 – zaproponowałem. 
-Odpowiedzcie na pytania: Gdzie bawił się Tomek? − Czy wiaderko, którym się bawił, było jego? − Dlaczego wziął wiaderko do domu? −
 Co powiedziała na to mama? − Czy można zabierać rzeczy pozostawione przez kogoś? − Co powinniśmy zrobić, gdy znajdziemy czyjąś zgubę? 
- A  teraz mały masażyk - ,,rysujemy na plecach”-  dziecko siada przed rodzicem, a rodzic na plecach dziecka kreśli palcem różne  kształty np. koło, 
trójkąt, kwiatek, serce, linie itd. Potem następuje zmiana ról. 
Udanej zabawy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Liczymy babki z piasku.
Witam Was kochane dzieci. Dziś piątek, piąteczek, piątunio.
- Zapraszam Was do zabawy: Co jest takie? - Rodzic wypowiada dowolne przymiotniki, np.: zimny, ciepły, szybki, wolny, pachnący... 
Dziecko natomiast podaje nazwy rzeczy (roślin, zwierząt), które posiadają wymienioną cechę.
- Kochani przypominamy piosenkę ,,Plac zabaw” https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY&list=RD_fgm-kI1RNY&start_radio=1 
 ponieważ będzie potrzebna do ćwiczeń .
- . Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne. • Dziecko śpiewa głoskę (o) na melodię znanej piosenki. Może to być powyższa o placu zabaw lub o gimnastyce 
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&list=RD_fgm-kI1RNY&index=2 • Dziecko mówi też głoskę (o) jak najdłużej na jednym wydechu.
Mówi, na przemian, głoski: o a o a o a o a o a o... pamiętając o szerokim otwieraniu buzi.
- Drogie dzieci nie możemy bawić się w piaskownicy, ale jeśli macie w domu piaskownice to proszę to ćwiczenie wykonać w waszej domowej
piaskownicy lub z piasku kinetycznego bo wiem, że wielu z Was ma coś takiego.
- Babki z piasku – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.  Oto polecenia: dziecko wybiera sobie foremkę i robi pięć babek z piasku. Następnie 
głośno licz swoje babki, dotykając każdej delikatnie. • A teraz wykonaj zadanie: − Ania zrobiła trzy babki z piasku. (Dziecko robi trzy babki).
Potem zrobiła jeszcze jedną babkę. (Robi jedną babkę). Ile teraz ma babek? − Tomek zrobił dwie babki z piasku. (Dziecko robi dwie babki).
Potem zrobił jeszcze trzy babki. (Robi trzy babki). Ile babek zrobił Tomek? − Lenka zrobiła pięć babek. (Dziecko robi pięć babek). Dwie babki
zniszczył jej Mikołaj. (Rozsypuje dwie babki). Ile babek zostało Lenie? − Bartek zrobił pięć babek. (Dziecko robi pięć babek). Cztery babki niechcący
rozdeptał. (Rozsypuje cztery babki). Ile babek zostało Bartkowi? Potem zadania próbuje układać dziecko i je wykonać za pomocą babek z piasku.
Powodzenia.
- Zabawa ruchowa ,,Ślepe zaufanie.” Dziecko staje przed rodzicem tworząc parę. Dziecko  zamyka oczy, a rodzic  prowadzi je powoli po pokoju.
Potem następuje zmiana ról.  Udanej zabawy.
Otwórzcie książkę ,,Kolorowy start” na str. 61 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=63  
i wskaż foremki, z których zostały wykonane babki.
Pozdrawiam Was kochani. Miłego odpoczynku. Wychowawczyni.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Zabawy na placu zabaw.
Witam Was kochane dzieci w poniedziałek 08 czerwca. Mamy dziś powiedzieć sobie o zabawach na placu zabaw. Ponieważ bardzo ładnie popadło
 w nocy więc możemy sobie powiedzieć o zabawach na placu zabaw, a gdy trawa będzie sucha, wówczas będzie można się bawić na przedszkolnym  
lub wiejskim placu zabaw. Powiedzcie więc rodzicom jakie zabawy organizowaliście na placu zabaw w tym czasie gdy chodziliście do przedszkola?
- Zanim będziemy mówić o zabawach na placu zabaw, zapytam czy udało się Wam dobrze policzyć babki z piasku, które zrobili Ania, Tomek, Lenka i 
Bartek?
- Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str. 57 
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=58 i powiedz jakie foremki należy ułożyć,  
 aby zachować rozpoczęty wzór (rytm)?
- A teraz popatrzcie  jeszcze raz na obrazek w książce ,,Kolorowy świat” str 60 
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62   i dokończcie zdania, które rodzic rozpocznie:
Ala robi babki z... Olek i Kasia grają w... Marek i Tomek zjeżdżają ze... Antek jeździ na... 
- A teraz nazwijcie sprzęt znajdujący się na placu zabaw na przedstawionym obrazku.
- Trzeba pamiętać by placu zabaw zachowywać się odpowiedzialnie  czyli pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa.  
- Przypomnimy sobie piosenkę pt. ,,Plac zabaw”: 
https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY 
- Na plac zabaw zabieramy z też piłki. Powtórzymy nasz wierszyk z poprzedniej tematyki:
Słuchanie wiersza E. M. Skorek ,,Skacząca piłka”. W miejscach oznaczonych gwiazdką dzieci powtarzają za rodzicem: la, la, la…
Mała Ala piłkę ma, piłka skacze: la, la, la. La, la, la.* 
Ala Ani piłkę da, piłka skoczy: la, la, la. La, la, la.* 
Ładnie fika piłka ta, piłka tańczy: la, la, la. La, la, la.* 
Piłkę łapie mała Ala, piłka skacze: la, la, la, la. La, la, la, la.* 
Czy ktoś wdzięku więcej ma od tej piłki: la, la, la? La, la, la?* 
- Posłuchajcie piosenki pt. ,,Piłka kolorowa” https://www.youtube.com/watch?v=zXgIqgGguvk zapraszam do podskoków przy słowach: hop, hop skacze piłka kolorowa.
- A teraz zabawa ruchowa ,,Piłka parzy” Dziecko stoi naprzeciw rodzica. Rodzic rzuca piłkę do dziecka, podając nazwy dowolnych kolorów. Dziecko 
 łapie piłkę, potem ją odrzuca i podaje przykład przedmiotu (rośliny, zwierzęcia) występującego w tym kolorze. Nie wolno łapać piłki, kiedy rodzic 
wymieni kolor czarny, bo wtedy piłka parzy. Jeśli dziecko złapie wtedy piłkę, to następuje zamian i dziecko rzuca piłkę do rodzica i podaje nazwy  
 kolorów. 
- Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na  str. 56  
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=58 i  policzcie rysunki piłek, a następnie   
odszukajcie dwie takie same piłki. Następnie te dwie takie same piłki pokolorujcie tak samo.
- Posłuchajcie piosenki pt. ,,Piłka” https://www.youtube.com/watch?v=U-WUy1FCHHM  powiedzcie ile piłek pokazanych jest w filmiku do piosenki,  
 jakie kolory mają pokazane piłki.
Pozdrawiam Was przedszkolacy. Wychowawczyni.
-----------------------------------------------------------------------------
5. Bezpieczne zabawy.
Witam Was kochane dzieci. Dziś wtorek, jutro środa i czwartek będzie dniem wolnym ponieważ mamy uroczystość Bożego Ciała. Tego roku ta 
uroczystość też będzie przebiegała inaczej.
- Wracamy na nasze podwórko. Zabawy na powietrzu, na placu zabaw zawsze wszyscy z Was uwielbiali. Trzeba jednak pamiętać by placu zabaw 
zachowywać się odpowiedzialnie  czyli pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa. Przypomnimy sobie zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń 
znajdujących się na placu zabaw: • Nie przepychamy się, wchodząc na dane urządzenie. • Nie zjeżdżamy ze zjeżdżalni na stojąco. • Nie wyrywamy 
sobie zabawek. • Nie sypiemy się piaskiem w piaskownicy. 
- Dziś również rozpoczniemy od obejrzenia obrazka w książce ,,Kolorowy świat” str 60 
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62  i powiedzcie czy dziewczynka jadąca rowerkiem jest 
odpowiednio ubrana?
- Posłuchajcie piosenki pt. ,,Rowerowa piosenka”  https://www.youtube.com/watch?v=ud-8KeE2AKY  . Odpowiedzcie na pytania: Co jeździ po
 ulicach? ? Czym jeździ chłopiec? - Co można robić jadąc rowerem?
- A teraz posłuchajcie opowiadania pt. ,,Wypadek Uli i Rafała”:
 Pewnego dnia, po przyjściu dzieci do przedszkola, pani zapytała: Czy zauważyliście, kto jest nieobecny dzisiaj w przedszkolu? Ula i Rafał –
 odpowiedziały dzieci chórem. Czy wiecie, dlaczego ich nie ma? – pyta pani dalej. W sali zapanowała cisza. Pani chwilę myślała, a potem powiedziała:
 - Leżą w szpitalu na obserwacji. – Dlaczego ich muszą obserwować? – spytała Kasia. – Bo zapomnieli jak się bezpiecznie bawić. – To chyba
 nieprawda – powiedział Adam. – Ja często bawię się z Rafałem i zabawy z nim są fajne. - widzisz Adasiu, fajna zabawa, jak ty to nazywasz, nie
 zawsze jest bezpieczna. Ula i Rafał wybrali zabawę, jazdę na rowerze. Oddalili się od domu i wjechali rowerami w głęboki dół. Szczęściem rodzice, 
szybko to zauważyli i wezwali pomoc . Teraz w szpitalu lekarze obserwują, czy ten wypadek nie uszkodził im jakiegoś narządu wewnątrz ciała. Wiem
 to od ich rodziców, jak również to, że nie mieli założonych kasków. - Moja mama ciągle przypomina mi o tym, jak wsiadam na rower – dodał Janek.
 - Wszystko to prawda, ale oni nie posłuchali rad, ani zakazów rodziców. - A czy wy wiecie, jak bawić się bezpiecznie, np. na placu zabaw? – zapytała 
pani. Po chwili ciszy podniósł się do góry las rąk. Dzieci podawały przykłady wielu mądrych, bezpiecznych zabaw na placu zabaw, podwórku, nad 
morzem itp. 
- Drodzy przedszkolacy Wy jeszcze sami nie możecie poruszać się po drodze publicznej, ale jadąc pod opieką rodziców też pamiętajcie o 
zabezpieczeniu głowy poprzez założenie kasku.
-A teraz zabaw ruchowa ,,Jazda rowerem”. Drogie dzieci, w leżeniu tyłem (na plecach), naśladujecie pedałowanie, powtórzcie za rodzicami rymowankę:
 Jedzie rowerek na spacerek, raz, dwa, trzy. (klaszczą trzy razy) Na rowerku pan Pawełek, raz, dwa, trzy. (trzy razy klaszczą).
Pozdrawiam Was. Wychowawczyni. 
--------------------------------------------------------------------------------
6. Przyjaciele z podwórka.
Witam Was kochane dzieci.  Nasze podwórko czy też plac zabaw, to miejsce gdzie możemy poznać nowych przyjaciół. Posłuchajcie jak to było z
 Zosią i jej nowa przyjaciółką.
- ,,Przyjaciele z placu zabaw”- opowiadanie.
 Pewnego dnia Zosia znowu siedziała przy oknie wpatrzona w plac zabaw. Nie miała jednak odwagi pójść pobawić się z dziećmi. Gdy prosiła mamę, 
o to by poszła razem z nią, mama odpowiadała, ze nie ma czasu. Jednak pewnego dnia Zośka nieśmiało ruszyła na plac zabaw. Jednak trafiła do grupy
 osób, które były od niej starsze i nie chciały się z nią bawić. Dziewczynka pobiegła do domu z płaczem. Wtedy podeszła do niej mama, przytuliła ją i
następnego dnia znalazła czas i zabrała na plac. Plac ten był bardzo duży, dlatego dziewczynka znalazła innych przyjaciół, o których cały czas mówiła.
 Bawiły się w różne zabawy, bo na placu było pełno drabinek, huśtawek czy karuzel. Mama Zośki też znalazła przyjaciółki, więc czas płyną jej mile. 
Od tego momentu całymi dniami dziewczyny siedziały na placu zabaw! 
- Odpowiedzcie na pytania: Czy Wy też poznaliście nowych przyjaciół na naszym placu zabaw w Obrze? A może na innym placu zabaw np.  będąc na
 wakacjach ? 
- Zapraszam Was do ćwiczeń słuchowych. Rodzic wypowie nazwy zabawek bez podania pierwszej głoski a  z tych nazw, a Wy wypowiedzcie cały 
wyraz: Np. ...alka, ...iś, ...ózek, ...amochód, ...ajac, ...locki, ...iłka…
- Otwórzcie  tablice na str. 59 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=61 i powiedzcie jakie zabawy zorganizowały
 dzieci?
- Teraz trochę ,,ruszymy główką” czyli pomyślimy nad rozwiązaniem zagadek:
Są na nich huśtawki

ławki i drabinki.

Latem się tu bawią,

chłopcy i dziewczynki. (plac zabaw)
 
Czekasz czasem chwilę w dzieciaków ogonie,

by do piaskownicy szybko zjechać po niej! (zjeżdżalnia)
- Zapraszam Was do zabawy z piłką.
Zabawa ,,Spacer z piłką”. Dziecko maszeruje po pokoju lub na dworze w dowolnym kierunku, trzymając piłki w sposób określony przez rodzica: 
oburącz przed sobą, oburącz nad głową, na prawej dłoni, na lewej dłoni.Zabawa ,,Wysoko – nisko”. Piłka leży na dywanie. Kiedy rodzic odbija piłkę wysoko, dziecko podskakuje przed swoją piłką wysoko, kiedy nisko 
– podskakuje nisko. Zabawa ,,Prawa – lewa”. Dziecko porusza się po pokoju, przemieszczając piłkę tylko za pomocą nogi – najpierw prawej, a potem lewej. Zabawa ,,Wymiana piłek”. (potrzebne są dwie piłki) Dziecko siedząc w parze z rodzicem naprzeciw siebie trzyma w dłoniach piłkę, rodzic również.
 Na hasło: Już – wymieniacie między sobą piłki. Zabawa ,,Celny rzut”. Dziecko wrzuca piłkę do kosza, wiaderka bądź miski. 
- Jeszcze proponuję masażyk ,,Pajączek” ponieważ czasami na przyrządach na placu możemy go zobaczyć:
Wspinał się pajączek po rynnie (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach rodzica)
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Wysuszyło pajączka, rynnę (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Wspinał się pajączek po rynnie (zaczynamy od początku).
Pozdrawiam Was kochane dzieci. W piątek nie będzie zajęć – mam urlop. Życzę Wam miłego spędzenia czasu z najbliższymi. Wychowawczyni.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
 
liczba odwiedzin: 628785 online: 1
Copyright © Przedszkole Obra. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
Strona główna
Kontakt