Witam Was kochane dzieci. Dziś środa trzeci dzień czerwca. Zaczynamy nową tematykę.
- Poproszę Was o otwarcie kart pracy ,,Kolorowy start” na str. 54. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf Popatrzcie na te dwa zamieszczone tam obrazki i odszukajcie 5 różnic. Opowiedzcie co dzieje się na obrazkach.
- Zabawa ruchowa ,,Prawa – lewa”: poproszę Was, abyście przemieszczali piłkę po pokoju za pomocą nogi (najpierw prawą, następnie lewą).
- Otwórzcie książkę ,,Kolorowy start” na str. 60, https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62 popatrzcie na obrazek i opowiedzcie o zabawach dzieci na placu zabaw. Powiedzcie rodzicom jakie były wasze ulubione zabawy na placu zabaw?
- Posłuchajcie wierszyka J. Koczanowskiej pt. ,,Podwórko”
Na naszym podwórku wspaniała zabawa, jest ławka, huśtawka i zielona trawa.
Jest piasek, łopatka i wiele foremek, są piłki, skakanki, czerwony rowerek.
Tutaj się bawimy, zapraszamy gości, bo wspólna zabawa to mnóstwo radości.
- Odpowiedzcie na pytania: − Co znajduje się na podwórku? − Co robimy na podwórku czyli placu zabaw? Czy pamiętacie co znajduje się na naszym placu zabaw?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Zabawy na podwórku”. Dzieci kochane poproszę, abyście spróbowały naśladować zabawy na podwórku, na hasło – nazwy zabaw podane przez rodzica.
Np. jazda na rowerze, budowanie z piasku, bieganie...
- Posłuchajcie piosenki ,,Plac zabaw” – https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY
Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Piaskownica.
Witam Was kochane dzieci. Dziś od rana słoneczko słoneczko. Pewnie będzie tak ciepło tak jak wczoraj. A my wracamy na nasze przedszkolne
podwórko czyli plac zabaw. Piosenka, która słuchaliście na końcu ,,wpada w ucho” czyli jest wesoła, skoczna i można przy niej maszerować.
Będziemy się jej uczyć. Zapraszam więc Was do marszu i wspólnego śpiewania na początku chociaż tylko tego fragmentu ,,u ha ha ha”:
https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY.
- Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str 55 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf i rysują paluszkiem drogę Lenki iMikołaja do karuzeli, określcie, co będą mijali po drodze.- Lenka i Mikołaj mijali na placu zabaw piaskownicę. Posłuchajcie teraz opowiadania R. Piątkowskiej ,,Wiaderko”: Jak ja lubię bawić się w piaskownicy.
Zwłaszcza jeśli niedawno padał deszcz, bo wtedy piasek jest mokry i łatwo daje się lepić. Dawno nie udało mi się zrobić tak wspaniałych babek z
piasku. Bawiłem się razem z Krzysiem, Martą i Darkiem. Do wybierania piasku najlepiej służyło nam plastikowe,
niebiesko-żółte wiaderko. Gdy babcia przyprowadziła mnie do piaskownicy, ono już tam było. Podczas zabawy wszyscy korzystaliśmy z niego po kolei.
Gdy trzeba było wracać do domu, Krzyś, Marta i Darek zebrali swoje zabawki. – Jeszcze wiaderko – przypomniałem im. – Ono nie jest nasze.
Myśleliśmy, że należy do ciebie – powiedziała Marta i pobiegła za mamą. W piaskownicy nie było już nikogo, tylko ja, piasek i wiaderko. Szybko
otrzepałem je z piasku i włożyłem do niego moje foremki. – Dziękuję – powiedziałem w stronę piaskownicy i wróciliśmy z babcią do domu. – Dobrze,
że już jesteście, obiad gotowy – przywitała nas w progu mama. A gdy zdejmowaliśmy buty, zauważyła wiaderko i spytała: – Skąd je masz? – Ładne,
prawda? Jest moje – wyjaśniłem. – Ale skąd je masz? – nie ustępowała mama. – Z piaskownicy – odpowiedziałem. – W piaskownicy nie kupuje się
wiaderek. Jeśli tam leżało, to na pewno jakieś dziecko zapomniało je zabrać – tłumaczyła mama. – Nieprawda. Wszystkie dzieci zabrały swoje zabawki,
a ono zostało. Teraz jest moje – starałem się przekonać mamę. – To wiaderko byłoby twoje tylko wtedy, gdybyś je kupił lub dostał. Z tego, co mówisz,
wynika, że zabrałeś coś, co nie należy do ciebie, a tak robić nie wolno – upierała się mama. – Nieprawda. Ja je dostałem. Dostałem je od piaskownicy
– powiedziałem. – Co takiego? – zdumiała się mama. – Tak, bo to jest taka specjalna piaskownica. Jeśli dziecko wrzuca do niej śmieci albo sypie
komuś piasek na głowę lub w ogóle jest niegrzeczne, to ta piaskownica połyka mu jakąś zabawkę. No, robi się taki dołek, do którego wpada łopatka
czy foremka, i już nie można jej odnaleźć, choćby wszyscy szukali nie wiem jak długo. A jak dziecko jest grzeczne i ładnie się bawi, to piaskownica
wypluwa dla niego jakąś zabawkę. Wtedy dziecko znajduje nagle na przykład takie wiaderko i ono jest już jego. No i właśnie dla mnie piaskownica je
wypluła – powiedziałem, wskazując wiaderko. Mamie z wrażenia brwi uniosły się wysoko do góry. – Co ty powiesz! A dostałeś już wcześniej coś od
tej piaskownicy? – spytała. – Tak, kiedyś wypluła dla mnie pieniążek. Znalazłem go, jak kopałem moją koparką głęboki dołek. Teraz ten pieniążek leży
na półce w moim pokoju – wyjaśniłem. Mama zastanawiała się nad czymś przez chwilę, a potem powiedziała: – Wiesz, ja myślę, że powinniśmy jednak
odnieść to wiaderko. Może piaskownica połknęła je jakiemuś dziecku, które było niegrzeczne, bo miało na przykład zły dzień. A teraz ktoś szuka go i
martwi się, no i pewnie już wie, że w piaskownicy trzeba się bawić grzecznie. Najlepiej by było, gdyby piaskownica wypluła je właśnie dla niego.
A tobie po drodze do parku kupimy taki kolorowy komplet: wiaderko, łopatkę i grabki. Byłeś ostatnio bardzo grzeczny i zasłużyłeś na prezent. Co ty na
to? – spytała mama. – Naprawdę dostanę taki komplet? To super! A to wiaderko umyję i możemy je oddać piaskownicy. – Doskonale. Kamień spadł mi
z serca, że się nie upierasz, by je koniecznie zatrzymać – ucieszyła się mama. – Duży był? – spytałem. – Kto? – zdziwiła się mama. – Kamień –
wyjaśniłem. – Jaki kamień? – pytała dalej. – No ten, co spadł ci z serca. I w ogóle, to gdzie on spadł, bo nie zauważyłem? I skąd on ci się tam wziął?
– chciałem wiedzieć. – To się tylko tak mówi, Tomeczku – uśmiechnęła się mama. – Jak ja mówię, że piaskownica wypluła mi wiaderko, bo byłem
grzeczny, to mama patrzy na mnie dziwnie. A potem sama ma jakieś spadające kamienie, których nie można zobaczyć – pomyślałem. – Mamo, jeśli
sądzisz, że powinniśmy odnieść to wiaderko, to może ty też połóż sobie z powrotem ten kamień. Żeby już wszystko było na swoim miejscu, co?
– zaproponowałem. -Odpowiedzcie na pytania: Gdzie bawił się Tomek? − Czy wiaderko, którym się bawił, było jego? − Dlaczego wziął wiaderko do domu? −
Co powiedziała na to mama? − Czy można zabierać rzeczy pozostawione przez kogoś? − Co powinniśmy zrobić, gdy znajdziemy czyjąś zgubę? - A teraz mały masażyk - ,,rysujemy na plecach”- dziecko siada przed rodzicem, a rodzic na plecach dziecka kreśli palcem różne kształty np. koło,
trójkąt, kwiatek, serce, linie itd. Potem następuje zmiana ról. Udanej zabawy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Liczymy babki z piasku.
Witam Was kochane dzieci. Dziś piątek, piąteczek, piątunio. - Zapraszam Was do zabawy: Co jest takie? - Rodzic wypowiada dowolne przymiotniki, np.: zimny, ciepły, szybki, wolny, pachnący...Dziecko natomiast podaje nazwy rzeczy (roślin, zwierząt), które posiadają wymienioną cechę.- Kochani przypominamy piosenkę ,,Plac zabaw” https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY&list=RD_fgm-kI1RNY&start_radio=1ponieważ będzie potrzebna do ćwiczeń .- . Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne. • Dziecko śpiewa głoskę (o) na melodię znanej piosenki. Może to być powyższa o placu zabaw lub o gimnastycehttps://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&list=RD_fgm-kI1RNY&index=2 • Dziecko mówi też głoskę (o) jak najdłużej na jednym wydechu.
• Mówi, na przemian, głoski: o a o a o a o a o a o... pamiętając o szerokim otwieraniu buzi.- Drogie dzieci nie możemy bawić się w piaskownicy, ale jeśli macie w domu piaskownice to proszę to ćwiczenie wykonać w waszej domowejpiaskownicy lub z piasku kinetycznego bo wiem, że wielu z Was ma coś takiego.- Babki z piasku – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Oto polecenia: dziecko wybiera sobie foremkę i robi pięć babek z piasku. Następniegłośno licz swoje babki, dotykając każdej delikatnie. • A teraz wykonaj zadanie: − Ania zrobiła trzy babki z piasku. (Dziecko robi trzy babki).Potem zrobiła jeszcze jedną babkę. (Robi jedną babkę). Ile teraz ma babek? − Tomek zrobił dwie babki z piasku. (Dziecko robi dwie babki).
Potem zrobił jeszcze trzy babki. (Robi trzy babki). Ile babek zrobił Tomek? − Lenka zrobiła pięć babek. (Dziecko robi pięć babek). Dwie babki
zniszczył jej Mikołaj. (Rozsypuje dwie babki). Ile babek zostało Lenie? − Bartek zrobił pięć babek. (Dziecko robi pięć babek). Cztery babki niechcącyrozdeptał. (Rozsypuje cztery babki). Ile babek zostało Bartkowi? Potem zadania próbuje układać dziecko i je wykonać za pomocą babek z piasku.Powodzenia.- Zabawa ruchowa ,,Ślepe zaufanie.” Dziecko staje przed rodzicem tworząc parę. Dziecko zamyka oczy, a rodzic prowadzi je powoli po pokoju.Potem następuje zmiana ról. Udanej zabawy.Otwórzcie książkę ,,Kolorowy start” na str. 61 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=63i wskaż foremki, z których zostały wykonane babki. Pozdrawiam Was kochani. Miłego odpoczynku. Wychowawczyni. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------4. Zabawy na placu zabaw.Witam Was kochane dzieci w poniedziałek 08 czerwca. Mamy dziś powiedzieć sobie o zabawach na placu zabaw. Ponieważ bardzo ładnie popadłow nocy więc możemy sobie powiedzieć o zabawach na placu zabaw, a gdy trawa będzie sucha, wówczas będzie można się bawić na przedszkolnymlub wiejskim placu zabaw. Powiedzcie więc rodzicom jakie zabawy organizowaliście na placu zabaw w tym czasie gdy chodziliście do przedszkola? - Zanim będziemy mówić o zabawach na placu zabaw, zapytam czy udało się Wam dobrze policzyć babki z piasku, które zrobili Ania, Tomek, Lenka iBartek? - Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str. 57https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=58 i powiedz jakie foremki należy ułożyć,aby zachować rozpoczęty wzór (rytm)? - A teraz popatrzcie jeszcze raz na obrazek w książce ,,Kolorowy świat” str 60 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62 i dokończcie zdania, które rodzic rozpocznie: Ala robi babki z... Olek i Kasia grają w... Marek i Tomek zjeżdżają ze... Antek jeździ na... - A teraz nazwijcie sprzęt znajdujący się na placu zabaw na przedstawionym obrazku. - Trzeba pamiętać by placu zabaw zachowywać się odpowiedzialnie czyli pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa. - Przypomnimy sobie piosenkę pt. ,,Plac zabaw”: https://www.youtube.com/watch?v=_fgm-kI1RNY - Na plac zabaw zabieramy z też piłki. Powtórzymy nasz wierszyk z poprzedniej tematyki: Słuchanie wiersza E. M. Skorek ,,Skacząca piłka”. W miejscach oznaczonych gwiazdką dzieci powtarzają za rodzicem: la, la, la… Mała Ala piłkę ma, piłka skacze: la, la, la. La, la, la.* Ala Ani piłkę da, piłka skoczy: la, la, la. La, la, la.* Ładnie fika piłka ta, piłka tańczy: la, la, la. La, la, la.* Piłkę łapie mała Ala, piłka skacze: la, la, la, la. La, la, la, la.* Czy ktoś wdzięku więcej ma od tej piłki: la, la, la? La, la, la?* - Posłuchajcie piosenki pt. ,,Piłka kolorowa” https://www.youtube.com/watch?v=zXgIqgGguvk zapraszam do podskoków przy słowach: hop, hop skacze piłka kolorowa.- A teraz zabawa ruchowa ,,Piłka parzy” Dziecko stoi naprzeciw rodzica. Rodzic rzuca piłkę do dziecka, podając nazwy dowolnych kolorów. Dzieckołapie piłkę, potem ją odrzuca i podaje przykład przedmiotu (rośliny, zwierzęcia) występującego w tym kolorze. Nie wolno łapać piłki, kiedy rodzicwymieni kolor czarny, bo wtedy piłka parzy. Jeśli dziecko złapie wtedy piłkę, to następuje zamian i dziecko rzuca piłkę do rodzica i podaje nazwykolorów. - Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str. 56https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=58 i policzcie rysunki piłek, a następnieodszukajcie dwie takie same piłki. Następnie te dwie takie same piłki pokolorujcie tak samo. - Posłuchajcie piosenki pt. ,,Piłka” https://www.youtube.com/watch?v=U-WUy1FCHHM powiedzcie ile piłek pokazanych jest w filmiku do piosenki,jakie kolory mają pokazane piłki. Pozdrawiam Was przedszkolacy. Wychowawczyni. -----------------------------------------------------------------------------5. Bezpieczne zabawy.Witam Was kochane dzieci. Dziś wtorek, jutro środa i czwartek będzie dniem wolnym ponieważ mamy uroczystość Bożego Ciała. Tego roku tauroczystość też będzie przebiegała inaczej. - Wracamy na nasze podwórko. Zabawy na powietrzu, na placu zabaw zawsze wszyscy z Was uwielbiali. Trzeba jednak pamiętać by placu zabawzachowywać się odpowiedzialnie czyli pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa. Przypomnimy sobie zasady bezpiecznego korzystania z urządzeńznajdujących się na placu zabaw: • Nie przepychamy się, wchodząc na dane urządzenie. • Nie zjeżdżamy ze zjeżdżalni na stojąco. • Nie wyrywamysobie zabawek. • Nie sypiemy się piaskiem w piaskownicy. - Dziś również rozpoczniemy od obejrzenia obrazka w książce ,,Kolorowy świat” str 60 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=62 i powiedzcie czy dziewczynka jadąca rowerkiem jestodpowiednio ubrana? - Posłuchajcie piosenki pt. ,,Rowerowa piosenka” https://www.youtube.com/watch?v=ud-8KeE2AKY . Odpowiedzcie na pytania: Co jeździ poulicach? ? Czym jeździ chłopiec? - Co można robić jadąc rowerem? - A teraz posłuchajcie opowiadania pt. ,,Wypadek Uli i Rafała”: Pewnego dnia, po przyjściu dzieci do przedszkola, pani zapytała: Czy zauważyliście, kto jest nieobecny dzisiaj w przedszkolu? Ula i Rafał –odpowiedziały dzieci chórem. Czy wiecie, dlaczego ich nie ma? – pyta pani dalej. W sali zapanowała cisza. Pani chwilę myślała, a potem powiedziała:- Leżą w szpitalu na obserwacji. – Dlaczego ich muszą obserwować? – spytała Kasia. – Bo zapomnieli jak się bezpiecznie bawić. – To chybanieprawda – powiedział Adam. – Ja często bawię się z Rafałem i zabawy z nim są fajne. - widzisz Adasiu, fajna zabawa, jak ty to nazywasz, niezawsze jest bezpieczna. Ula i Rafał wybrali zabawę, jazdę na rowerze. Oddalili się od domu i wjechali rowerami w głęboki dół. Szczęściem rodzice,szybko to zauważyli i wezwali pomoc . Teraz w szpitalu lekarze obserwują, czy ten wypadek nie uszkodził im jakiegoś narządu wewnątrz ciała. Wiemto od ich rodziców, jak również to, że nie mieli założonych kasków. - Moja mama ciągle przypomina mi o tym, jak wsiadam na rower – dodał Janek.- Wszystko to prawda, ale oni nie posłuchali rad, ani zakazów rodziców. - A czy wy wiecie, jak bawić się bezpiecznie, np. na placu zabaw? – zapytałapani. Po chwili ciszy podniósł się do góry las rąk. Dzieci podawały przykłady wielu mądrych, bezpiecznych zabaw na placu zabaw, podwórku, nadmorzem itp. - Drodzy przedszkolacy Wy jeszcze sami nie możecie poruszać się po drodze publicznej, ale jadąc pod opieką rodziców też pamiętajcie ozabezpieczeniu głowy poprzez założenie kasku. -A teraz zabaw ruchowa ,,Jazda rowerem”. Drogie dzieci, w leżeniu tyłem (na plecach), naśladujecie pedałowanie, powtórzcie za rodzicami rymowankę:Jedzie rowerek na spacerek, raz, dwa, trzy. (klaszczą trzy razy) Na rowerku pan Pawełek, raz, dwa, trzy. (trzy razy klaszczą). Pozdrawiam Was. Wychowawczyni. --------------------------------------------------------------------------------6. Przyjaciele z podwórka.Witam Was kochane dzieci. Nasze podwórko czy też plac zabaw, to miejsce gdzie możemy poznać nowych przyjaciół. Posłuchajcie jak to było zZosią i jej nowa przyjaciółką. - ,,Przyjaciele z placu zabaw”- opowiadanie. Pewnego dnia Zosia znowu siedziała przy oknie wpatrzona w plac zabaw. Nie miała jednak odwagi pójść pobawić się z dziećmi. Gdy prosiła mamę,o to by poszła razem z nią, mama odpowiadała, ze nie ma czasu. Jednak pewnego dnia Zośka nieśmiało ruszyła na plac zabaw. Jednak trafiła do grupyosób, które były od niej starsze i nie chciały się z nią bawić. Dziewczynka pobiegła do domu z płaczem. Wtedy podeszła do niej mama, przytuliła ją inastępnego dnia znalazła czas i zabrała na plac. Plac ten był bardzo duży, dlatego dziewczynka znalazła innych przyjaciół, o których cały czas mówiła.Bawiły się w różne zabawy, bo na placu było pełno drabinek, huśtawek czy karuzel. Mama Zośki też znalazła przyjaciółki, więc czas płyną jej mile.Od tego momentu całymi dniami dziewczyny siedziały na placu zabaw! - Odpowiedzcie na pytania: Czy Wy też poznaliście nowych przyjaciół na naszym placu zabaw w Obrze? A może na innym placu zabaw np. będąc nawakacjach ? - Zapraszam Was do ćwiczeń słuchowych. Rodzic wypowie nazwy zabawek bez podania pierwszej głoski a z tych nazw, a Wy wypowiedzcie caływyraz: Np. ...alka, ...iś, ...ózek, ...amochód, ...ajac, ...locki, ...iłka… - Otwórzcie tablice na str. 59 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=61 i powiedzcie jakie zabawy zorganizowałydzieci? - Teraz trochę ,,ruszymy główką” czyli pomyślimy nad rozwiązaniem zagadek: Są na nich huśtawki ławki i drabinki. Latem się tu bawią, chłopcy i dziewczynki. (plac zabaw) Czekasz czasem chwilę w dzieciaków ogonie, by do piaskownicy szybko zjechać po niej! (zjeżdżalnia) - Zapraszam Was do zabawy z piłką. Zabawa ,,Spacer z piłką”. Dziecko maszeruje po pokoju lub na dworze w dowolnym kierunku, trzymając piłki w sposób określony przez rodzica:oburącz przed sobą, oburącz nad głową, na prawej dłoni, na lewej dłoni. • Zabawa ,,Wysoko – nisko”. Piłka leży na dywanie. Kiedy rodzic odbija piłkę wysoko, dziecko podskakuje przed swoją piłką wysoko, kiedy nisko– podskakuje nisko. • Zabawa ,,Prawa – lewa”. Dziecko porusza się po pokoju, przemieszczając piłkę tylko za pomocą nogi – najpierw prawej, a potem lewej. • Zabawa ,,Wymiana piłek”. (potrzebne są dwie piłki) Dziecko siedząc w parze z rodzicem naprzeciw siebie trzyma w dłoniach piłkę, rodzic również.Na hasło: Już – wymieniacie między sobą piłki. • Zabawa ,,Celny rzut”. Dziecko wrzuca piłkę do kosza, wiaderka bądź miski. - Jeszcze proponuję masażyk ,,Pajączek” ponieważ czasami na przyrządach na placu możemy go zobaczyć: Wspinał się pajączek po rynnie (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach rodzica) Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół) Zaświeciło słoneczko (masujemy plecy ruchem okrężnym) Wysuszyło pajączka, rynnę (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło) Wspinał się pajączek po rynnie (zaczynamy od początku). Pozdrawiam Was kochane dzieci. W piątek nie będzie zajęć – mam urlop. Życzę Wam miłego spędzenia czasu z najbliższymi. Wychowawczyni. -------------------------------------------------------------------------------------------------