Nadeszła wiosna.
2020-03-27
Tematyka kompleksowa: NADESZŁA WIOSNA.
1. Witamy cię wiosno.
- Przypomnienie piosenki z roku ubiegłego pt. ,,Czym powitać cię wiosenko?"
Czym powitać cię, wiosenko,
gdy zielona wracasz znów.
Chyba tańcem i piosenką,
bo to milsze jest od słów.
Hej – ha, hej – ha, i ty, i ja. /x2
Naradzimy się z ptaszkami,
bo z nich każdy śpiewać rad.
Zaśpiewają razem z nami,
gdy wiosenny zagra wiatr.
Hej – ha, hej – ha, i ty, i ja./x2
- Wysłuchanie opowiadania:
- Rozmowa na temat opowiadania: czego dziewczynki szukały w parku, jakie oznaki wiosny spotkały, co to znaczy , że przebiśniegi są pod ochroną (bo jest ich mało i dlatego nie wolno ich zrywać, a w przypadku zwierząt zabijać).
- Dla lepszego zobrazowania powyższych wiadomości proponuję ,,wejście na stronę" www.mac.pl/flipbooki i w poniższych pozycjach odszukać ilustracje do tematu: ,,Olek i Ada" - karty pracy cz.2 4-latek str. 22-23, ,,Nowe przygody Olka i Ady" - karty pracy cz.2 4-latek str. 22-23, ,,Kolorowy start"- karty pracy cz.2 4-latek str. 24.
- Zabawa ,,Wiosno, czy to ty?"
Dziecko odpowiada na poniższe pytania . Jeśli uzna, że to prawda odpowiada TAK, s jeśli się z tym nie zgadza odpowiada NIE.
Przynoszę ciepło i dłuższe dni.
Przylatuje ze mną bocian, szpak, skowronek, czajka .....
Przynoszę przebiśniegi, sasanki, krokusy ....
Przynoszę śnieg i wiatr.
Budzę zwierzęta z zimowego snu ...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Pierwsze wiosenne kwiaty
Drogie przedszkolaki przypomnijcie tylko jaki mamy teraz miesiąc …...(rodzice mogą podpowiedzieć)? Powiedzcie jakie miesiące już minęły ….. .
W miesiącu marcu zakończyła się jaka pora roku, a jaka rozpoczęła?
Dziś proponuję Wam do nauki wiersz Pani Bożeny Formy ,,Przybycie wiosny.”
Spojrzał w okno mały Paweł a w ogrodzie wiosna ... Świeżą trawę, przebiśniegi W koszu nam przyniosła. Obudziła pąki kwiatów w parku i w ogrodzie. Zapomnijcie moi mili o śniegu i chłodzie. Pożyczyła od słoneczka Garść ciepłych promieni. Gdy ogrzeje nimi ziemię świat się zazieleni.
- Co zrobiła wiosna? Co jeszcze się zmieniło? Drodzy rodzice możecie ten powyższy wierszyk z dziećmi utrwalać lub piosenkę, którą podam w następnych dniach.
,,Znak wiosny”- rymowanka Przyszła do nas wiosna, oj tak tak,oj tak tak. W ogródeczku widać wiosny znak, wiosny znak.
A teraz ćwiczenie o charakterze relaksacyjnym, do wykonania którego będzie potrzebna druga osoba: ,,Wiosenny masażyk”.
-Posłuchaj wiersza Doroty Gellner.Krokusy, krokusy, wystawiają uszy, bo już wiatr wiosenny. Na koncert wyruszył, I już stroi instrumenty, smyczkowe i dęte. Krokusy, krokusy, wystawiają nosy, na wiosenne plotki, na wiosenne głosy, bo już coraz głośniej dokoła o wiośnie. I wychodzą spod ziemi w swych barwnych czapeczkach, bo wiosenne słońce, biegnie już po ścieżkach.- W pozycji ,,Olek i Ada” na str. 27 możecie paluszkiem po śladzie narysować krokusy. - W pozycji ,,Nowe przygody Olka i Ady” na str. 24 pokażcie paluszkiem kolejne etapy rozwoju krokusa.Przypomnijcie sobie opowiadanie, które Wam czytałam pt. ,,Jak chłopcy pędzili tulipany” na Dzień Kobiet dla dziewczynek.Krokusy i tulipany to kwiaty wyrastające z cebulek. Co wypuści pod ziemię cebulka kwiatowa?A co będzie nad ziemią ? (liście, łodyga zakończona pąkiem kwiatowym i na końcu pięknie rozwiniętym kwiatem).„Pierwszy kwiat wiosny”.Przebiśniegi białe pierwsze zakwitają, zieloną łodyżką śniegi przebijają. Śnieg wokół topnieje. Kwiatuszek się chwieje, wiosna go wołała, sukienkę mu dała!Spoglądając na powyższy obrazek pokaż, która część obrazka powinna być na dole, która w środku, a która u góry.
Proponuję zaglądnąć w karty pracy ,,Kolorowy start” str 24 i przypomnieć sobie nazwy i obrazki z wiosennymi kwiatami.Na stronie 25 możecie paluszkiem poprowadzić pszczółkę do ula i utrwalić nazwy napotkanych przez pszczółkę kwiatów.Możecie pokolorować przebiśniegi lub krokusy, które rodzice Wam naszkicują lub wydrukują.POZDRAWIAM WAS DZIECIAKI. Wychowawczyni.Drodzy Rodzice. To co przedstawiłam to są propozycje do realizacji, a Wy wybieracie co z dzieckiem chcecie zrealizować. Nie trzeba drukować kart pracy, aby nie stwarzać dodatkowych kosztów. Sami możecie Państwo coś dziecku narysować lub paluszkiem mogą na ekranie komputera prowadzić po śladzie np. pszczółkę czy rysować krokusy. Kolejne propozycje będę umieszczał nadal pod tą tematyką Pozdrawiam i życzę zdrowia oraz cierpliwości w tych trudnych czasach. Tobys M.--------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Spacerujemy razem z ,,Wiosną.”
- Drogie dzieci dziś na początku pomaszerujcie po pokoju i zaśpiewajcie piosenkę ,,Maszerują dzieci drogą raz, dwa, trzy ...” - A teraz obejrzyjcie obrazek ,,Wiosny” i odpowiedzcie na poniższe pytania:
-
co wiosna zobaczyła podczas spaceru – wypowiedziane nazwy podziel na sylaby jednocześnie je wyklaskując
-
jakie zwierzęta ją witały – również ich nazwy podziel na sylaby wyklaskując
-
jakie kwiaty zakwitły na łące i polu, a jakie wiosna niosła w koszyku – ich nazwy podziel na sylaby.
- Zabawa ruchowa ,,Kwiaty rosną”- dzieci (jak nasionka) w przysiadzie podpartym,
na słowa ,,deszczyk pada – słoneczko świeci” powoli podnoszą się, aż do pozycji wyprostowanej, następnie unoszą w górę ręce rozkładają lekko w bok (jak rozwinięty pąk kwiatowy) i stają na palcach. Zabawę można powtórzyć. - Ćwiczenie oddechowe- karty pracy ,,Kolorowy start” str. 22 – paluszkiem na ekranie komputera lub laptopa rysujemy po śladzie linie ukośne z jednoczesnym wykonywanie wdechu i wydechu jak wpisano w poleceniu na wyznaczonej stronie. - Proponuję do przeczytania z pomocą rodziców poniższy tekst:
Pozdrawiam Was przedszkolaki.
----------------------------------------------------------------------------------------------
4. Taniec z Wiosną.- Drogie dzieci witam Was serdecznie. Posłuchajcie wierszyka ,,Wiosna”, którego autorką jest Krystyna Datkun-Czerniak i zastanówcie się co on Wam przypomina?Wiosna w zielonej sukiencenogami bosymi stąpa.I gdzie stopę stawia,tam … to chyba czary-wiosenny kwiat zostawia.Po spacerze wiosnyświat zmienia się cały.Ptaki wśród zieleniradośnie śpiewają,motyle fruwają,świerszcze cicho grają.Gdyby nie ty, wiosno,i te twoje czary,to świat byłby pewniei smutny, i szary.Ten wiersz nawiązuje do wczorajszej ilustracji ,,Wiosny na spacerze”, spójrzcie jeszcze raz na tę wczorajszą ilustrację i powiedzcie czy to prawda? -A dziś na początek zabawa ruchowa ,,Drzewa się budzą”- poruszamy się po pokoju, natomiast gdy usłyszycie klaśnięcie w dłonie wykonane przez rodzica zatrzymujecie się unosicie ręce w górę i delikatnienimi machacie – naśladując ruchy gałęzi drzew poruszanych wiatrem.- A teraz piosenka pt. ,,Taniec z Wiosną”. Możecie tej piosenki nauczyć się lub wierszyka, który podałam wcześniej. Wybrałam piosenkę, której melodię znacie Wy i Wasi Rodzice, jest to melodia do znanej
Wam zabawy ,,Mam chusteczkę haftowaną...” Oto słowa piosenki, która może być wykorzystana jako zabawa z rodzicami lub rodzeństwem ponieważ podczas refrenu można podać drugiej osobie ręce, podskakiwać
jednocześnie kręcąc się wkoło:
Dzieci śmieją się wesoło, grzeje mocno słońce, obudziły się zwierzęta, bawią się na łące.Ref. Z kim zatańczy, z kim zatańczy, zaraz się dowiemy, teraz pięknie się kłaniamy i głośno klaszczemy.
Dzieci w kole podskakują, tańczą i śpiewają, rozglądają się ciekawie, wiosenkę witają.
Ref. Z kim zatańczy …- Wierszyk Marii Minczakiewicz (jest to Pani z Krakowa, z którą miałam zajęcia na poznańskiej uczelni – wspaniały człowiek i wykładowca) pozwoli Wam poćwiczyćsamodzielnie rysować kwiaty:Kółka małe i pętelki,będą kwiatki Petronelki.Są łodygi, listki małe.Zrobię z kwiatówbukiet cały!Kwiaty włożę do wazonu,żeby ładnie było w domu!Można te kwiatki pokolorować, ale narysujcie je sami bo w ten sposób przygotowujecie swoje ręce do pisania.
Pozdrawiam Was przedszkolaki.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Bazie kotki.- Witam was bardzo serdecznie kochane dzieci i zapraszam do zabawy z wykorzystaniem poniższego tekstu: Krokus, sasanka, kępka przebiśniegów. Zakwitły, chociaż jest jeszcze trochę śniegu.Dzieci wypowiadają ten tekst z różną dynamiką (głośno, cicho) i w różnym tempie (wolno, szybko). -Można zaglądnąć do kart pracy, które wcześniej proponowałam, aby przypomnieć dzieciom wygląd omawianych kwiatów. - A teraz zabawa ruchowa, którą znacie: A gimnastyka dobra sprawa, dla nas wszystkich to zabawa, ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, w górę skok.Głowa, ramiona, kolana pięty, kolana pięty, brzuch wypięty, głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos. - Poproszę o otwarcie kart pracy ,,Olek i Ada” na str. 24, aby popatrzyć na wierzbę, na której zakwitły bazie- kotki.Natomiast na dole strony poprowadźcie paluszkiem pszczołę do kwitnącej wierzby. - Zabawa ortofoniczna ,,Pszczoła”- naśladujemy odgłos lecącej pszczoły: bzzzzzzzzzz, nie bzsssssssss, albo bzyyyyyyyyyyyy.Drodzy rodzice bardzo proszę zwrócić uwagę czy dziecko dźwięcznie wypowiada głoskę (z).Poza tym proszę popatrzyć na prawidłowo ułożony aparat artykulacyjny przy wymawianiu głoski (z) – usta ułożone szeroko (lekki uśmiech),szeregi zębowe zbliżone, a czubek języka polecić dziecku przytrzymać za dolnymi zębami.Przy takim ułożeniu aparatu artykulacyjnego polecamy dziecku naśladowanie odgłosu pszczoły. - Karty pracy ,,Kolorowy start” str. 26 – wykonaj polecenia w górnej i dolnej części strony. Nie trzeba drukować tych kart pracy.Samemu można narysować takie pętle. - Można wykonać pracę plastyczną ,,Wazon z baziami”- narysować wazon i gałązki,wyciąć z płatków kosmetycznych, małe owale przypominające bazie-kotki, które następnie dzieci przykleją na gałązki.Zamiast płatków kosmetycznych można zrobić kuleczki z waty. Wybór propozycji do wykonania należy do Państwa. Pozdrawiam Was dzieci.